Czy warto brać udział w walce cenowej?

addmin54 Bez kategorii 0 komentarze/y

Branża e-commerce to trudna i bardzo konkurencyjna dziedzina biznesu. Na rynku codziennie pojawiają się nowi gracze, którzy mają ambicje, aby podbić handel internetowy. Przedsiębiorcy walczą na wiele różnych sposobów i na sporej liczbie płaszczyzn. Walczą o klienta, wpływy, zasięgi i przede wszystkim jak największy zysk. Jedną z powszechnie stosowanych metod w bitwie o zamówienia jest wojna cenowa, na zasadzie: wygrywa ten, u którego jest najtaniej. Czy to rozwiązanie sprawdza się jednak w praktyce? 

Analiza cen, badanie rynku, monitorowanie konkurencji, wdrażanie nowych rozwiązań – terminy te chodzą po głowie większości przedsiębiorców prowadzących biznes w obszarze e-handlu. Bitwę na ceny prowadzą w większości przypadków początkujący sprzedawcy, którzy dopiero poznają zasady funkcjonujące w branży e-commerce. Bardzo często metoda ta przynosi nowe zamówienia i klientów, ale dyskusyjne pozostaje to, czy działa na dłuższą metę.

Monitorowanie cen konkurencji

W e-handlu nie ma czegoś takiego, jak idealna cena danego produkty. Wiedzą o tym doświadczeni sprzedawcy. Wszystko jest sferą umowną, dość subiektywną. Mimo to, przedsiębiorcy e-commerce muszą liczyć z pewnymi standardami i wiedzieć, czym najlepiej kierować się przy wyborze akurat tej a nie innej ceny towaru czy usługi. Pomocna w tym względzie będzie analiza cen konkurencji, którą można zlecić firmie zewnętrznej, wykonać we własnym zakresie poprzez pracowników lub skorzystać z jednego z wielu dostępnych w sieci narzędzi do monitoringu. Robot internetowy jest w stanie zebrać dokładne dane z konkurencyjnych sklepów. Na jej podstawie właściciel może ustalić cenę swoich produktów, biorąc oczywiście pod uwagę marżę i koszty działalności sklepu internetowego.

Elastyczne ceny

W każdej ofercie znajdziemy jednak pewne zmienne. Większość sprzedawców w toku prowadzonej działalności dokonuje korekt cen, jak i wprowadza mnóstwo obniżek, rabatów, punktów lojalnościowych dla stałych klientów itp. Każde tego rodzaju działanie powinno być jednak poprzedzone badaniem rynku i przemyślane w każdym calu. Bonusy i obniżanie ceny produktu należy przemyśleć z wyprzedzeniem, już przy określaniu pierwotnej ceny. To dlatego nie zawsze należy się kierować cenami w podobnych sklepach, każdy z nich bowiem ma własną politykę cenową i wie, jaki manewr się opłaca, a z którego lepiej zrezygnować.

Czy warto konkurować ceną?

W wielu przypadkach zdarza się, że sklepy internetowe walczą o klienta oferując podobne produkty taniej niż konkurencja. Plusem takiego rozwiązania jest większe prawdopodobieństwo nagłego przypływu nowych klientów, a co za tym idzie zwiększona sprzedać. Mankamentem natomiast to, że spora obniżka ceny, tylko dlatego, aby zabrać konsumentów swojej konkurencji, w dłuższej perspektywie prowadzi na manowce, co potwierdzają liczne badania. Dodatkowo, istnieje pewna granica najniższej ceny, które przekroczenie spowoduje, że sklep okaże się koniec końców nierentowny lub nawet będzie przynosić straty. Walka na cenę może się opłacić tylko wtedy, gdy jest incydentalna i dotyczy tylko niewielkiej liczby produktów.

Źródło informacji: https://dealavo.com/pl/

0 komentarze/y

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *